E-faktura, to pojęcie pojawia się coraz częściej przy zmianie sprzedawcy energii. To nic innego jak fakturowanie elektroniczne, czyli swoista wymiana dokumentu faktury między dostawcą a nabywcą za pomocą zintegrowanej platformy elektronicznej. Tradycyjnie, fakturowanie, jak każdy proces w dużym stopniu bazuje na papierze, jednak w wyniku wzrostu kosztów cyklu życia i przetwarzania wielu systemowych danych dla firm lepiej przejść na tryb e-faktury.
Faktura wydana w ten sposób to nadal elektroniczny dowód fiskalny i ma taką samą moc prawną jak faktura w formie papierowej. Elektroniczne fakturowanie staje się alternatywą dla dotychczasowych faktur papierowych dla nowoczesnego i ekologicznego świata.
E-fakturowanie jest powszechną praktyką w sektorze B2B i jest częścią transakcji elektronicznych, ale elektroniczne fakturowanie wkrada się już do codziennego życia podmiotów fizycznych.
Po co te e-faktury?
Aby było szybciej i w miarę bez kosztów. E-faktura za prąd ma wyeliminować wysyłane rachunku pocztą. Sprzedawca unika wówczas kosztów przesyłki, ale i kosztów wydruku i zakupu kopert, oraz opłacania osób za to odpowiedzialnych. Całą robotę wykonuje elektroniczny system. Po wpisaniu w odpowiedniego pola staniu licznika odbiorcy generowana jest e-faktura gotowa do wysłania na adres email. Jeśli korzystamy z inteligentnego licznika, to jego mechanizm niczym kalkulator energii elektrycznej sam przeliczy i prześle stan zużycia do zafakturowania.
A co odbiorca za z e-faktury?
Dla odbiorcy pośrednio liczy się satysfakcja z ochrony środowiska, gdyż większość z nas drukuje fakturę zaraz po jej otrzymaniu, a już z pewnością robią o firmy, które komplet dokumentów przekazują do księgowości. Dla odbiorcy liczą się oszczędności, jeśli w zamian za wybór e-faktury nie będziemy płacić opłaty handlowej, to z pewnością większość z nas wybierze taką opcję.
Sprzedawcy energii, tacy jak Energa http://rachunekzaprad.com.pl/faktura-elektroniczna-energa.html, Tauron, PGE, Gaspol, i inni, którzy wprowadzili e-fakturę, powołują się na takie jej zalety:
- 1. Oszczędności kosztów: wyeliminowanie papieru, przesyłki pocztowej, brak kosztów archiwizacji.
- 2. Większa wydajność: wyeliminowanie powielania ręcznego wprowadzania danych co powinno skrócić okresy płatności.
- 3. Integracja: bezpośrednia komunikacja między dostawcą energii, sprzedawcą i układem rozliczeniowym u odbiorcy.
- 4. Bezpieczeństwo: proces może być monitorowany, zapobiegania to błędom jakich może dopuścić się człowiek, ale to także furtka dla oszustw finansowych, podszywania się pod sprzedawców i wyłudzenia płatności nie na to konto.
Fakturę elektroniczną rozpowszechnili operatorzy telefonii komórkowej, którzy notabene również na chwilę obecną także zajmują się sprzedażą energii elektrycznej. Przejście na e-fakturę jest proste wystarczy skontaktować się z danym sprzedawcą poprzez infolinię czy formularz internetowy np. Plus kontakt.