Ile to razy idąc wieczorem na spacer czy jadąc w nocy brakuje nam oświetlonych dróg i chodników. Ze względów bezpieczeństwa nie tylko pieszych, dlatego warto, aby latarnie uliczne działały o każdej porze.
Niedziałająca latarnia
Problemem jest gdzie zgłosić niedziałającą latarnię. Dzwonimy do najbliższego Zakładu energetycznego, Zarządu Dróg, Gminy czy Urzędu Miasta. Okazuje się, że są to właściwe drogi zgłaszania awarii, bowiem i tak zgłoszenie trafi odpowiedniej firmy energetycznej, której gmina powierzyła pracę nad ulicznym oświetleniem. Jeśli przetarg w danej gminie (małe wsie i miasta) nie był organizowany, to zajmuje się tym lokalny dystrybutor.
991 Pogotowie Energetyczne
W przypadku awarii oświetlenia i przepalonych żarówek liczy się szybkość w działaniu. Gdzie, więc iść, do kogo dzwonić, bo przecież nie zawsze mamy blisko do urzędu, nie znamy też numeru telefon. Wówczas najlepiej zadzwonić do pogotowia energetycznego – 991.
Infolinia jest darmowa, zgłaszający musi się przedstawić. Tzw. komunikat IVR, poda nam dwie opcje, pierwszą jest zgłoszenie awarii, w tym wypadku możemy trochę poczekać, bowiem automat przeprowadzi nas przed dalszą część komunikatów. Drugą opcją jest zgłoszenie bezpośredniego zagrożenia życia. Po połączeniu się z konsultantem musimy dokładnie powiedzieć, na jakiej ulicy znajduje się obiekt (latarnia), im dokładniej podamy lokalizację tym sprawniej będzie konsultantowi sporządzić notatkę i wysłać odpowiednie służby. Więcej o pogotowiu energetycznym na https://energiadirect.pl/poradniki/pogotowie-energetyczne
Minusem jest czas, odpowiedzialne za stan techniczny latarni firmy czy dystrybutor energii, mają nawet miesiąc od chwili przyjęcia zgłoszenia na naprawę. Inaczej wygląda to w przypadku, kiedy samorząd ma podpisaną umowę z firmą, która zajmuje się oświetleniem ulicznym, wówczas takie przypadki muszą być usunięte szybciej. W dużych miastach, awarie są tak częste, że naprawy możemy spodziewać się faktycznie w terminie miesiąca.